Sunday, September 5, 2010

hari lebaran mendatang~~

tanggal ermm~~ tengok  kalender jap.. owkayh!! tanggal 10 september 2010 bersamaan 1 syawal 1431h, umat islam seluruh dunia akan meraikan hari kejayaan iaitu hari raya aidilfitri maaf zahir dan batin~.. haha..tp harinye lom smpai lg..tengah mamai2 bru lpas bgon pagi, tetibe datang 1 naluri yg pelik.."rase macam nk buat kueh raye r"...dengan penoh semangat, pegila kat mak bapak aku n bgtaw "mak, jom wat kuih raye"...lantas dengan pantasnye bapak ku start enjin kete die pastu bergerak la kitorang kat mall....dengan xde list, mak au pon mencapai segale mcm keperluan termasok r pemadam..pemadam?? 2 adik aku punye... asal pegi kedai, barang die mesti ade..hatiku bengkek..bawak ah kat cashier..kire punye kire, hamek ko!! Rm73.80 aku kene..  seb bek duit tgah berkepok! haha!! ni la akibat bile xde list..brg2 yang xprlu mcm pemadam 2 yang di belinye.. sengal tol~

 pastu, mule r projek membuat kuih raye kat dapo...hatiku bengkek lg bile adik aku mule memekak.. "kak,kak...adik nak buat...mak,mak...adik nak buat tekan2 tu..mak, tangan adik xlaju..heee" ketawe die paling membengkek kan hati aku... tp disebabkan misi aku belom selesai, kene r bersabo.. uli punye uli, jadik r dowh die..
 
 skang ni nak bako plak..aku da masokkan dua loyang kat dalam oven tetibe aku dengo suare yang annoying.. bimgit seyh telinge aku..nak taw bunyiknye camne?? mcm ni " kak,kak.. adik nak masokkan.." dan lantas dengan lajunye aku menjawab dengan penoh bersemangat.."ko nak masok dalam oven!! meh sini!!" mencecet adik aku lari...haha!! pastu die datang balik...bunyik yg annoying tu kuo lg.."kak,ka,.. mcm mne nak bukak ni??..kak,kak..bole bukak kan?? kak?? oo akak??." kenape r adik aku n byk cakap.. tp kitorang madah gelak jek kat dapo sebab gelagat aku denagn adik aku 2.. ni r fmly aku..havoc.. law aku xde, ntah mcm ne la eak??

 akhirnye siap jugak kueh aku...dapat buat dua jenis tp aku sempat amek gmbo sejenis jek pastu bateri fon aku habis...adoiai~~ berikut merupakan process2 pembuatan kuih yang aku panggil semperit kontot keras!! haha!! enjoy la yek~~

PROSES MENGULI TEPONG DAN TANGAN MAK AKU
DOH YANG TELAH JADIK..mcm pelik jek??
ni r semperit yang kontot..lom masok oven ag..
pembakaran secare tradisional gitu.. haha!!
ni r ape yang adik aku cube smpaikn..apela yang die buat ni?? hmm?
AKHIRNYE JADIK AH SEMPERIT KERAS KONTOT!!!

10 comments:

Along Tapa said...

makndak cakap semperit tu best la ngok....tak keras...ko senang nowh angin dengan dak kecik tu...apa salahnya ko kejor dia macam akak kejor ko dengan penyapu petang tadi ek~~~

Gorengbaek - Penyelesaian yang agak bijak

ainz said...

Wahh..buat biskut samprit..ain pn buat samprit tahun bi..biskut wajib,tu...hehe..

eMy ManS said...

along tapa: bagi aku semprit tu keras..haha!! aku mmg sng angn dgn adik aku..so?? pasal akak, die tu yang lbih2,lari mcm itik plak tu.. lemb**

ainz: kitorang xde kuih wajib pon..bedal jek semue..x plan pon nk wat semprit.. tp tu yang nak jadi,bio jela..haha!!!

TrahAssan said...

ades , terliur tengok kuih tu =.="

eMy ManS said...

Trah: nak ke?? buat la sndri..huhu~~

nabilah_2908 said...

berkenan dgn biskut I ♥ u tu..apa jadi dgn biskut tu..di bakar gak ke..?

jom ke APA KATA HATI pulak,
LELAKI ITU

Along Tapa said...

nabilah

aku jawab bagi pihak cecep...bikut ailebiu tu hasil kije budak kecik yang mengganggu mental cecep...dah dibakar dan dah selamat habis si kecik tu telan~~~~

Gorengbaek - Penyelesaian yang agak bijak

intaneqashut said...

la...pOmpuan ke si adik along ni...heee=)...igt sma spesies ngn abg dia gk =)...xpe2, mode cOmel utk anda d benarkan =)

salam perkenalan =)

eMy ManS said...

intaneqashut: aku laki r!! pergh... yang pempuan tu adik aku... sdik bongsu.. haha!!! anyway, thnx coz ckp aku comel..wahaha!!! jgn tarik balik ayat ko tu...huhu

eMy ManS said...

nabilah: biskot tu da dibako da pon..tp pembetulan bagi statement along tu eah.. budak tu x ggu mental aku pon tp die cme ggu ketenangan dalam jiwa ku yang tenang seperti air tasik chini....huhu!!